De nya "säkerhetsåtgärderna"

Det har väl inte ungått någon att SSE postat en artikel i nyheterna rörande ett säkerhetstest på de Australiska servrarna.
 
Long story short: de ska göra chattfunktionen (och brevfunktionen som jag förstod det ??? dvs privata meddelanden) HELT otillgänglig för de som inte är Star Rider, eller bara gratis Star Rider via. Endast de som betalar för att vara Star Rider får tillgång till chatter och privata meddelanden. Om din prenumeration går ut så försvinner även tillgången till chatt och PM.
 
DETTA GÄLLER FÖR NÄRVARANDE ENDAST AUSTRALIEN
 
Anledningen: de vill göra det svårare för folk att skapa anonyma konton endast för att kunna spamma i chatterna, och även göra det lättare att kunna hitta de Star Riders som ändå spammar och trackasserar då deras personuppgifter finns registrerade..
 
Jag förstår tänket bakom det här. Och visst, det kanske funkar. Personligen tycker dock att de tacklar problemet på helt fel sätt med det här.
 
Majoriteten av det SYNLIGA spammandet och trackasserandet sker (vad jag vet) i Global, och man måste redan vara betalande Star Rider för att ha tillgång till den chatten. Att stänga av hela chattfunktionen för spelare som bara har tillgång till säg-, vän- och klubbchatt i dagsläget löser inte just det problemet, även om det såklart kan minska på spammanet och trackasserande som sker privat i vänchatt och via brev.
 
Istället för att förhindra icke-star riders att kunna kommunicera i spelet, så borde de istället införa fler moderatorer. Det finns nog MÅNGA spelare över 18 år där ute som gärna ställer upp för att hålla chatten säker för alla. De skulle även kunna se till att införa en funktion som gör att man kan rapportera chattmeddelanden direkt i chatten genom att högerklicka på dem, samt kunna rapportera brev på samma sätt. Den stora nackdelen är nog att det skulle lätt missbrukas, samt att det skulle skapa mer jobb för SSE-teamet, MEN de skulle vara mer aktiva med att faktiskt ta itu med problemet och straffa regelmissbrukare. De skulle även kunna sätta frivilliga moderatorer på det här jobbet. De som missbrukar rapporteringsfunktionen genom att rapportera meddelanden som inte bryter mot någon regel, skulle dessutom själva kunna riskera att bli straffade istället. 
 
Hur som helst så är deras nuvarande säkerhetstest inte det bästa lösningen, imo. Det är ett steg i rätt riktning, men på lång sikt så behövs det mer för att göra chatterna trivsamma för alla.
 
Anonym
2018-09-08 @ 08:08:30

Jag tycker inte det är en så bra idé av sse. För jag vet att det blir mycket roligare då man kan chatta. Jag var inte star rider ett långt tag och det roligaste jag kunde göra var att chatta. Och om dom inte fattar vad dom ska göra kan dom inte be om hjälp i chatten. Så hoppas det inte införs överallt.

Anonym
2018-09-08 @ 08:08:32

Jag tycker inte det är en så bra idé av sse. För jag vet att det blir mycket roligare då man kan chatta. Jag var inte star rider ett långt tag och det roligaste jag kunde göra var att chatta. Och om dom inte fattar vad dom ska göra kan dom inte be om hjälp i chatten. Så hoppas det inte införs överallt.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0