Moln över Silverglade

 
 
Det har väl knappast undgått någon att SSE släppte ett seriealbum som utspelar sig precis innan SSO tar vid. Jag köpte det för ett par dagar sedan, och jag tyckte att det var riktigt bra! Jag ska försöka att inte spoila alltför mycket om det är någon som ännu inte läst albumet, men det är några saker som togs upp i albumet som jag tycker är väldigt intressanta.
 
1) Alex har en ny hårfärg
 
I Starshine Legacy, Star Stable och fram tills nu i SSO, så har ju Alex varit mörkblond. I serietidingen har hon plötsligt bytt hårfärg till vitt med blå slingor. Nu återstår det att se om Alex får den hårfärgen när ödesryttarna uppdateras i SSO. Det var lite ovant att se Alex med den hårfärgen, men jag tyckte att hon passade in den.
 
2) Att det bor folk på Bedrövade Dews gård är BEKRÄFTAT
 
I serien möter vi Maya Dew, som berättar att hon och hennes familj bor på Bedrövade Dews gård på de Glömda Hedarna. Hon berättar att hennes familj flyttade dit efter att GED tvingat bort dem från deras gamla gård på de Östra Sluttningara i Epona, där familjen bott sedan 1700-talet. Maya tar nu jobb som stallflicka för att kunna hjälpa till att spara ihop pengar, så att familjen så småningom ska kunna köpa tillbaka den gamla gården från GED. Självklart har GED satt ett hutlöst pris på gården. Anledningen till att man aldrig ser någon på Bedrövade Dews gård är också förklarat: familjen Dew skämms så mycket över att vara fattiga nu att de springer och gömmer sig.
 
Sidenote: för en tid sedan ändrades ju Mays namn till Maya. Jag har en teori om att Maya vid Moorlandstallet är Maya Dew. Det behöver så klart inte vara så utan en ren tillfällighet, men det skulle förklara det plötsliga namnbytet på May till Maya.
 
3) Starthästens "riktiga" namn är avslöjat
 
Vid ett tillfälle ombeds Tin-Can och Meteor att gå och hämta en viss Nimbus och skyndsamt föra honom till Morlandstallet. Jag tycker att det hintas ganska kraftigt om att Nimbus är vår älskade starthäst. Det namn vi ger starthästen är därför bara ett smeknamn, och hela historien om att hans ägare flyttat ifrån Jorvik gissar jag bara är en historia som Thomas Moorland fått berättat för sig och som han sedan blivit ombedd att berätta för spelaren. Det var alltså aldrig någon som "ägde" Nimbus förut. Det ska bli kul att se om namnet Nimbus avslöjas i spelet senare.
 
Över lag tyckte jag att det var jättekul att SSE gett ut detta seriealbum, för man får verkligen ganska bra bakgrundsfakta till vissa händelser i spelet. Jag hoppas att de ger ut fler sådana här album i framtiden.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0