Frieserrecension

Nu har friesern kommit! Som vi längtat, många av oss! :D
 
Jag köpte den på mitt konto på Air Star för att "känna" på den tills jag har råd att köpa den på Marshmallow Cloud. Tänkte passa på att göra en liten recension om den.
 
Utseende
 
Överlag ganska fin. Den ser kanske inte exakt ut som en äkta frieser, men vilken av de nya hästarna ser exakt ut som de raser de ska föreställa? Quartern/painthästen ser mer ut som en korsning mellan en häst och llama ju, plus att de är väldigt små för rasen, på ett sätt. Men hur som helst!
 
fotot till höger: Esveeka-Stock på deviantArt.com
 
 
Huvudet tycker jag är en liiiten aning för litet och hålls för mycke nervikt mot halsen, halsen är en aning för tjock, manken är inte riktigt lika markerad som på den äkta varan och rumpan är lite för platt och låg. Svansen sticker dessutom rakt ut och halsen ser konstigt musklad ut. Utöver detta så tycker jag faktiskt att den nya SSO-friesern är ganska fin. Jag älskar framför allt att man kan ändra manstil på den!
 
 
Gångarterna
 
Ingen av dem ser riktigt ut som hos en äkta frieser, menmen
 
 
Skritten: lika fin som hos fullblodet. Den är aktiv, och den stampar inte fram som t.ex. shiren, utan den är jämn och fint animerad.
 
 
Trav: jag höll på att skratta ihjäl mig när jag först såg den. Det ser ut som om hästen klampar fram med frambenen. Höga benlyft följs av att hovarna smäller ner i backen. Det var inte alls den luftiga, mjuka trav jag förväntade mig, utan det ser mer ut som en konstig, långsam tölt. Så fult!
 
Kort galopp: den ser samlad ut och friesern ger ett piggt, framåtbjudande intryck
 
Mellangalopp: Den börjar sträcka ut huvud och hals lite här, och jag tycker den ser nästan glädjefull ut
 
Ökad galopp: Här börjar den sträcka ut och ser ut att skjuta ifrån ordentligt med bakbenen
 
Full galopp: här tar hästen verkligen i med hela kroppen och bara rusar fram.
 
Ryggning: det ser ut som om den tittar upp i himlen, och halsen ser bruten ut när man svänger vänster, jag är väl inte helt nöjd.
 
Stegring: lite för snabb och får låg i min smak. Jag tycker bättre om stegringar där hästen går ordentligt upp på bakbenen, istället för den halvmesiga stegringen som vissa av de nya raserna har. :/
 
Hopp: hög och rundad med bra avstamp och ganska snygg landning, men man ser att det är ett ganska långsamt hopp, så den står sig nog inte så bra mot quarterntypen/islänningen/fullblodet i championat, men vi får se när folk levlat upp den och börjar tävla med den. 
 
 
Animationerna
 
 
Jag gillar animationerna, faktiskt. Friesern ser ganska vaken ut, men ibland ser den ut att se sig lite misstänkamt omkring. Den påminner mig dock ganska mycket om en stötande fågelhund eller liknande när den lyfter vänster fram och ser sig omkring.
 
Det verkar dock som om den inte kan beta om man inte håller i tyglarna, vilket är lite synd. Jag hoppas att det är en tillfällig bugg, eller nåt, och att det fixas snart.
 
För- och Nackdelar. sammanfattning
 
Vi börjar med nackdelarna. X)
 
- Huvudet är lite för litet och hakan är en aning för mycket nerböjd mot halsen för att det ska se bekvämt ut.
- Halsen är konstigt musklad, ser det ut som
- Traven är hemsk, den klampar fram istället för att trava ordentligt
- Svansen står rakt ut vid roten istället för att hänga avslappnat
- Animationen där den lyfter ena framhoven och tittar sig omkring får mig att tänka på en ivrig jakthund lite för mycket. Det är en frieser, inte en pointer!
 
Och så fördelarna
 
- Den är skitsnygg! I min mening mycket snyggare än den gamla friesern.
- Öronen flaxar inte
- Skritten och galopperna är jättefina. Särskilt i galopperna ser friesern glad och sprallig ut och som om den älskar att springa mer än något annat.
- Man kan byta man på den
- Den kan blinka
- Den ser mer levande ut
 
Min frieser har långsamt börjat nästla sig in i mitt hjärta, och jag ser fram emot att kunna köpa den på Marshmallow Cloud. Tills dess får jag nöja mig med den på mitt Air Star-konto.
Tilde Miststorm
2016-07-12 @ 23:37:46
URL: http://horsegamers.weebly.com

Det första jag tänkte på när jag såg frieserns trav i spelet var: "Kan Frieserhästar tölta??" XD. Haha.....

Svar: Ja, de ser ju ut som om de gör det! XD Stor fail där, SSO...
Savannah




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0