Nya kameran, nya animeringar + nya araben

Förra veckan kom ju nya animeringar till karaktären och ändringar på kameran. Vi har nu haft några dagar att vänja oss, så här är min lilla recension av ändringarna.
 
Gillar:
- att man nu kan backa med sin karaktär
- att man ser mer av landskapet när man rider
- att man kan snurra på stället med karaktären
- hur kameran följer med i svängarna nu, särskilt i ridhusets hopptävlingar. Den håller sig verkligen bakom ekipaget mycket bättre än tidigare, så man slipper hålla på med att vrida på kameran för att se vart man ska.
- att kameran håller sig låst i läge när man trycker ner höger musknapp, och inte lååångsamt vrids tillbaka bakom ekipaget som tidigare
- att kameran går att vrida på när man springer/går med karaktären så man kan se karaktären från olika vinklar även i rörelse. Förut så styrde man ju karaktären när man vred på kameran, vilket jag fann väldigt störande
- att man kan vrida på kameran när man dansar på discot utan att den glider tillbaka runt bakom karaktären när man släpper den
- att man nu väldigt enkelt kan ta bilder utan att karaktären syns. Det är bara att ställa sig tätt intill en vägg eller annat solit föremål och vrida kameran tills karaktären försvinner.
 
Gillar inte:
- att delar av hästen klipps av vid stillastående + långsamma gångarter. Jag föredrog när man kunde se HELA hästen och ryttaren oavsett om man var stillastående eller i rörelse
- hur hästen hoppar nu. Beror kanske på kameran eftersom den inte följer med i hoppet, men hoppen kändes mycket smidigare förut.
 
Skulle vilja att de införde:
- en möjlighet att själv ändra hur nära eller långt bort kameran är, så man kan zooma, och då även
- en bättre hållning på karaktären när man sitter på stolar. Det ser fånigt ut när man stirrar ner i golvet istället för att vara raktryggad och titta rakt fram. Det är endast i klubbledarens tron i klubbhuset man sitter någorlunda normalt just nu, i mitt tycke
 
 
Araben
 
Idag kom så ÄNTLIGEN den nya araben till spelet. Jag vet att oroligt många ville ha den som uppdaterad modell ända sedan quartern kom, och nu är den här!
 
Personligen blev jag dock lite besviken på den. Den är ganska fin om den står rakt upp och ner, men jag tycker inte om rörelserna. Den enda riktiga förbättringen var typ huvudet och att den har ganska snygga färger.
 
- Halsen är för lång och konstigt böjd, och liknar mest halsen på starthästen när den är en ren vid juletid
- frambenen är för långa vilket gör att de böjs konstigt när den rör sig, och den "gräver" sig fram på samma sätt som starthästen gör i de snabbare gångarterna. Det ser långt ifrån normalt ut.
- svansen sitter för högt, och det ser onaturligt ut att det står rakt upp sådär hela tiden. Hade varit bättre, tycker jag, om den hängde när hästen stod stilla eller rörde sig i långsamma gångarter, och att den sedan åkte upp i snabbare gångarter.
 
Jag vet att SSEs animerare antagligen jobbat väldigt hårt med den här hästen och att de inte kan göra alla nöjda, men jag tycker ändå att de kunde ha gjort ett liiite bättre jobb. Särskilt hästens rörelser tycker jag behöver en förbättring, för om man jämför med t.ex. fullblodets och lippizzanerns fina rörelser så håller araben inte måttet alls på samma sätt, i mitt tycke.
 
Som det är just nu så kommer jag nog inte att köpa den nya araben. Får se, kanske att jag gör det ändå så småningom, men för närvarande är den väääldigt långt ner på min lista över hästar att köpa in. X).



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0