JC-recension

Nu har Jorvik City funnits i 2 dagar, så det är nog dags för en liten recension om området. :D

Aideens plaza
 
En väldigt mysig liten stadsdel i mitt tycke, med gamla, mysiga hus, smala, vindlande gränder och en vacker park i mitten. Här finns också några karaktärer man blir lite nyfiken på, så som mimaren som står på en gräsklädd plattform på en av bakgatorna, och killen vid café Harpan som har en papegoja.
 
Här finns tre öppna butiker för närvarande: ett klädstånd, ett frukt- och gröntstånd och ett stånd med sadelväskor. Klädsåndet kommer man till om man springer in i den smala gränden direkt till vänster när man stiger av spårvagnen, och väskståndet kommer man till om man går in i gränden till höger från spårvagnen. Fruktståndet finns vid parken.

Där finns även ett par butiker som kanske kommer att öppna i framtiden, som t.ex. en där det står Antuiqes ovanför dörren.
 
Governor's Fall
 
En modern stadsdel och ett riktigt shoppingcenter med moderna butiker. Bilar och spårvagnar kör dessutom omkring på gatorna som man måste akta sig för, annars blir man påkörd. I mitten står det berömda Leonardo's glassbar, som även fanns i spelen Star Academy, tydligen. Jag gillar verkligen när SSE införlivar saker från föregående spel i SSO. Då får man en starkare känsla av att spelen hör ihop.
 
Det finns tre öppna butiker här med: Jollister (ett märke som vi ju känner igen från gallerian), en annan extremt trendig butik jag inte minns namnet på (Ritas ridkläder eller något ditåt, finns bakom spårvagnshållplatsen) och den helt nya salong Prima Donna!

Salong Prima Donna hade inga nya frisyrer, vilket jag är ganska besviken på, men där fanns flera gamla frisyrer i helt nya färger. Sminket som erbjuds verkar helt nytt, dock, så där får SSE ett plus i kanten i alla fall.
 
Här finns också flera, oöppnade butiker, bland annat en möbelaffär. O: Kommer snart, står det ovanför dörren. Nu är frågan: vad ska vi ha möbler till? Jag gissar på något av följande: 1) vi ska få inreda hemstallet så att det blir personligt, vilket SSE har sagt att vi ska få göra, eller 2) vi ska få köpa/hyra lägenhet i JC som vi kan inreda. 1 är nog det mest troliga, men 2 hade varit extremt roligt.
 
Även i GF finns några konstiga karaktärer. På Leonardos står t.ex. en man som jag gissar är Baronessans son. Mannen heter nämligen Aaron Silverglade och Baronessan berättar i ett tidigt uppdrag att hon har en son som heter Aaron. Det måste vara han!
 
Något jag snabbt noterade är att det finns flera arga människor i GF. XD På en plats grälar en man och en kvinna framför en ledsen flicka, på en annan grälar en man på en arbetare, och på en tredje plats grälar en man och en kvinna på en kvinna som står i dörren till något som verkar vara en populär restaurang/bar/whatever. Folk står i kö för att komma in. o: Vi spelare kan inte gå in, dock. :C
 
I GF finns även Star Stables högkvarter! :D När mar av spårvagnen så är det bara att vända sig åt höger och springa rakt fram mot tunneln där. Högkvarteret är inhyst i byggnaden till höger om tunneln, och det står Star Stable på väggen, samt Welcome Home på dörren. Jag hoppas att vi kan gå in där någon dag. :D

Pir 13
 
En ganska sjaskg plats som mest verkar vara en lasthamn för stora fartyg. Stora lyftkranar och containrar står på pirarna och där finns stora lagerbygnader. En av bygnaderna verkar tillhöra Dark Core, för en DC-skummis går omkring innanför stängslet. O:

Här finns även en fiskare som man blir ombedd att hjälpa eftersom stackarn har "ont i ryggen". XD
 
Sammanfattning
 
Jag älskar att vi ÄNTLIGEN får se mer av Jorvik City än bara gallerian. Jag hade önskat att stadsdelarna var en aningens större än vad de är så att det fanns mer att utforska, men samtidigt kan de kanske inte göras för stora eftersom vi inte kan ta med hästarna dit. X) Jorvik City är dock väldigt stort, om man ser på kartan som kommer upp när man reser mellan stadsdelarna, så vi får säkert ännu fler områden att besöka i JC i framtiden.

Uppdragen var korta, men roliga, fast belöningarna var konstiga. o.O Det sämsta är att man 1) inte kan stoppa dem i garderoben och 2) att man inte kan flytta runt på dem i ryggsäcken.

Jag önskar också att de lagt in stjärnor i JC för oss att leta efter. Vi har inte fått nya stjärnor sedan Epona kom, så det hade varit lite kul, iaf i mitt tycke, att fördriva tiden med att leta stjärnor när uppdragen är klara. Jag hoppas att vi åtminstone får stjärnor när nästa område öppnar!

Sidenote: Jag har sett flera gnälla över faktumet att vi inte kan ta med hästen till JC, och argumenterar att vi borde kunna det eftersom SSO är ett hästspel. Personligen tycker jag dock att SSO inte blir mindre ett hästspel bara för att vi inte kan ta med hästen till 4 ynka områden. Det hade dessutom inte varit särskilt praktiskt att ta med hästarna dit. Stadsdelarna är inte så stora att det är jobbigt att springa omkring till fots i dem, och dessutom så har hästar inget i storstan att göra. Det är en sak att rida omkring i Silverglade, Skördebygden, Dino, Sydhoven och Gyllenåsarna, och en helt annat att rida runt i APs trånga gränder eller på GFs trafikerade gator. Hästarna får inte plats där, helt enkelt.

Vad tycker ni? Ska hästar få vara i Jorvik CIty, eller är det bra som det är?
Cecilia Gladefield
2016-12-09 @ 08:51:38
URL: http://jorvikhantverkaren.blogg.se

Hästarna har inget där att göra tycker jag. Precis som du skrev så är det inte hela världen om man inte kan ta med hästen överallt. Variation behövs i spelet ^^ Personligen tycker jag att det hade varit jätte jobbigt om hästarna fick följa med för då hade de blockerat alla gator och ingångar till butikerna xD haha




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0